قاعدگی دردناک از دیدگاه طب غربی و طب سنتی چین و درمان با طب سوزنی

قاعدگی دردناک زنان:
درد می بایست علامت هشدار دهنده ای برای ما باشد که بدنمان به طرز موثر و سلامتی کار نمی کند . به عنوان یک زن جرم ما این است که برای رفع این علائم به منظور کارکردن بدن بطور معمول سریعا" به خوردن یک عدد قرص ایبوپروفن روی می آوریم .

هدف این مقاله این است که به ما بگوید پیغام این درد چیست  و ما چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟

دیدگاه طب مدرن غربی درباره قاعدگی دردناک و علت درد و نوع درمان:
معمولی ترین منبع درد در آغاز دوران قاعدگی احساس می شود .این درد توسط هورمون پروستاگلاندین که در رحم ترشح می شود ایجاد می گردد . تاثیر پروستاگلاندین ایجاد انقباض عضلانی ، لخته شدن خون ، تنگی رگهای خونی و درد است . بیشتر زنها عنوان کرده اند که در چند ساعت و یا روزهای اولیه قاعدگی درد داشته اند . گاهی اوقات این درد از روز قبل یا حتی از 1 هفته قبل شروع می شود و تا چند روز در طول خونریزی هم ادامه خواهد داشت  و زمانی که لخته های خون دفع می شود این درد دوام بیشتری خواهد داشت . زنانی که درد بیشتری دارند و میزان دفع لخته های خونشان بیشتر است میزان پروستاگلاندین  آنها بالاتر است .

میزان هورمون پروستاگلاندین به ضخامت لایه آندو متری مربوط می شود . هر چه ضخامت  لایه آندو متر بیشتر باشد به پروستاگلاندین بیشتری نیاز است تا مطمئن شوید که در طول مدت قاعدگی دل درد و لختته شدنتان به به اندازه کافی کمک کند و پروسه خونریزی را کامل کند . قرصهای ضد بارداری با نازک نگه داشتن قطر آندو متر بر روی این مزیت کاربرد دارد . در یک سیکل طبیعی بدون استفاده از قرصهای ضد بارداری کنترل اولیه ضخامت آندومتر بر عهده هورمون استروژن است . در بین دیگر چیزها بر مقدار استروژنی که در جریان خون به گردش درمی آوریم تاثیر دارد بنابراین بر ضخامت آندومتر و مقدار پروستاگلاندین تاثیر می گذارد .

اهمیت میزان استروژن:
میزان استروژن بسیار اهمیت دارد  زیرا که سالیان سال است حفظ این مقدار بالای استروژن که موجب داشتن قاعدگی دردناک می گردد می تواند موجب بروز و یا پیشرفت روند بیماریهایی چون فیبروم ، آندومتریوز ، کیست ها و حتی بعضی از انواع خاص سرطان گردد . ما می خواهیم مطمئن شویم که  در طول زندگی سطح هورمونهایمان متعادل باقی بمانند تا مانع از بروز این شرایط حاد شود  که  امکان داردمنجر به جراحی و یا نازایی گردد  . ما نمی توانیم نسبت به علائم هشدار دهنده درد که گاهی اوقات هم منتناسب با بدنهایمان نیست بی توجه باشیم .علاوه بر آنچه گفته شد هم چنین درد شدیدی که موجب تهوع گردد  و نیاز به ترک محل کار باشد می بایست به دکتر گفته شود چرا که امکان دارد حاکی از وجود آندومتریوز و یا دیگر بیماریها باشد .

روشهای درمانی طب مدرن غربی  برای دردهای قائدگی:
اگر اختلال واقعی شناخته شده ای که موجب ایجاد دردهای اولیه می گردد وجود نداشته باشد روش درمان  به آسانی تسکین درد است . در صورت تشخیص اختلالات هورمونی که شاما قاعدگی های نامنظم هم می گردد قرصهای خوراکی منقبض کننده مصرف می شود .

دردهای قاعدگی به دو دسته تقسیم می گردند :

دردهای اولیه و دردهای ثانویه
دردهای اولیه با بلوغ آغاز می شود و همراه با اختلال خاصی نیست و به دلیل انقباضات رحمی است که معمولا ً در زنان جوانتر وجود دارد .
دردهای ثانویه بعدها در زندگی شروع می شود و امکان دارد با اختلالات ارگانیک مثل آندومیوتریز ، بیماری التهاب لگن خاصره یا میومها ( فیبروم رحمی ) مرتبط باشند .
مطالعات نشان می دهد که دردهای اولیه با انقباضات شدید رحمی مرتبط است : در طی انقباضات جریان خون آندومیوتری کاهش می یابد  و بین حداقل جریان خون و حداکثر درد کولیکی ارتباط وجود دارد  و تایید اینکه ایسکمی ( محدودیت در ورود جریان خون به بافت ) به دلیل انقباض پذیری بالا موجب  بروز دردهای اولیه می گردد . این موضوع با نقطه نظر طب چینی که می گوید در بیشتر زنان دارای دردهای دوران قاعدگی جریان خون و جریان چی مسدود می گردد مرتبط است .

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای چربیهای گیاهی و حیوانی میزان استروژن را بالا می برد .  استروژن برای خارج شدن از روده نیاز دارد که با فیبرها ترکیب گردد تا دوباره به جریان خون برگردد . بنابراین رژیم حاوی مقادیر بالای چربی و فیبر کم می تواند به آسانی باعث شود که قاعدگی بسیار دردناکی را تجربه نمایید .

روش درمان دردهای قاعدگی با استفاده از طب سوزنی و طب چینی:
برای کمک به کاهش علائم درد در بدن طب سوزنی مدتهای مدیدی است که طب سوزنی شناخته شده است . طب سوزنی سطح اندورفین را در خون افزایش می دهد  و بر فاکتورهای تولید درد مقابله کند . مهم تر از این همان گونه که بحث کردیم طب سوزنی می تواند برای متوازن ساختن هورمونها مورد استفاده قرار گیرد . تاثیرش بر سیستم اندورفین این گونه است که تولید هورمونها را تنظیم کند تا میزان استروژن و پروژسترون در حد معمول بماند . گاهی اوقات برای تنظیم سیستم اندورفین از گیاهان چینی هم استفاده می گردد .

نتایج یک تحقیق  با عنوان " استفاده از طب سوزنی در درمان دردهای اولیه دوران قاعدگی " نشان داده که در تعداد جلسات طب سوزنی باعث کاهش میزان درد در دوران قاعدگی به گونه ای موفقیت آمیز با طب سوزنی و گیاهان چینی محقق شده است .
کاهش علائم معمولا در طول ماه اول درمان قابل مشاهده است سپس روند بهبودی ها ادامه می یابد و در طول قاعدگی های متوالی حفظ می گردد . معمولا ً توصیه می گردد  برای اولین دوره قاعدگی هفته ای 1 بار مراجعه شود سپس بیمار می تواند بر مبنای پاسخ بدنش جلسات درمان را کاهش دهد .

همان طور که قبلا ذکر شد رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در داشتن دوره قاعدگی بی درد ایفا داشته باشد . رژیم غذایی مطلوب رژیم غذایی حاوی مقادیر کم چربی حیوانی و گیاهی و مقادیر بالایی از فیبر است  که شبیه رژیمهای مبتنی بر غذاهای کامل غنی از کربوهیدراتهای پیچیده و سبزیجات است . تاثیر مثبت تمرینات ورزشی را هم نمی توان نادیده گرفت  و به هنگام مواجهه با انواع درد کاهش استرس هم می تواند فاکتور مهمی تلقی گردد . متخصص طب سوزنی با شما کار خواهد کرد تا برای الگوی درد شما بهترین اصلاحات را در سبک زندگی و رژیم غذایی شما ایجاد کند تا کمک کند  نتایج حاصله از درمان شما تا سالهای سال ادامه داشته باشد .

علت شناسی درد بر مبنای طب سنتی چین:
 1-قرار گرفتن در معرض سرما و طوبت علی الخصوص در دوران بلوغ
 2-حملات تری – گرمی و یا گرمی که در طول دوران تولد یا بعد از آن به بدن حمله می کند.
3-بیماری حاد طولانی مدت
4-فعالیت جنسی افراطی
5-داشتن زایمانهای متعدد و نداشتن استراحت کافی پس از زایمان
6-ضعف مزاجی طحال ، کبد ، کلیه
7-الگوها در طب سنتی چین (TCM )

الگوهای  در طب سنتی چین:
1-انسداد چی و ایستایی و توقف جریان خون
علائم این الگو شامل درد در ناحیه زیر شکم قبل از شروع قاعدگی یا در طی روز اول و دوم قاعدگی ، فشار منزجر کننده بر روی شکم ، قاعدگی جریان دارد با دفع لخته های خون  متوقف می شود ، جریان قاعدگی به رنگ قرمز تیره است . پس از پایان قاعدگی درد برطرف می شود.

2-وجود سردی در رحم به دلیل کمبود یانگ
در طول دوران قاعدگی  یا بعد از آن درد سردی ظاهر می گردد  و با گرم نگه داشتن بدن این درد تسکین می یابد . خون دفع شده به رنگ قرمز روشن است و میزان قاعدگی کاملا ً کم است.

3-تری – سردی در رحم
قبل از دوران قاعدگی یا در طول دوران قاعدگی درد سردی در رحم وجود دارد که این درد با گرم کردن ناحیه شکم تسکین می یابد نه با ایجاد فشار بر روی ناحیه شکم تاثیری ندارد . میزان خون قاعدگی کم است و رنگ خون دفع شده قرمز تیره می باشد درد در قسمت انتهای کمر جریان دارد .

4-گرمی – تری در ناحیه زیر شکم
علائم این الگو شامل داشتن درد زیاد شونده یا شدید در ناحیه زیر شکم قبل از شروع قاعدگی یا در طول دوران قاعدگی می باشد . این درد شدید تا ناحیه استخوان خاجی امتداد می یابد . شاید درد زیر شکم همیشه باشد اما در طول دوران قاعدگی بدتر می گردد . خون دفع شده به رنگ قرمز روشن بوده غلیظ است و همراه با لخته های زیادی می باشد.  ترشحات زرد رنگی  از ناحیه واژن  وجود دارد . این الگو معمولا در بیماران مبتلا به التهاب مزمن لگن خاصره دیده می شود .

5-نارسایی چی و جریان خون
این الگو شامل درد خفیف در ناحیه زیر شکم  در طول دوران قاعدگی یا بعد از آن می باشد شبیه فشار در ناحیه شکم . جریا قاعدگی  کم ، کم رنگ و رقیق است .
پزشکان متخصص در زمینه طب سنتی چین با بیماران مشاوره دقیقی با بیماران خواهخند داشت و سپس درباره الگوی خاص طب سنتی چین نتیجه گیری می کنند . در اغلب موارد بیمار تنها دارای یک الگو نیست و چند الگو بطور همزمان با هم ترکیب شده است . درمان شامل طب سوزنی و یا استفاده از داروهای گیاهی می باشد و در نوع رژیم غذایی یا سبک زندگی افراد تغییراتی حاصل می شود .

مطالب بیشتر در این زمینه:

یائسگی زنان،به تاخیر انداختن و زودرس شدن از دیدگاه طب چینی و طب غربی
سندروم پیش قاعدگی زنان و درمان با طب چینی و طب سوزنی